Parafia Św. Anny
w Ustroniu - Nierodzimiu

Duszpasterstwo
Ogłoszenia parafialne
Intencje mszalne
Porządek Nabożeństw
Cmentarz parafialny

Aktualności z Diecezji Bielsko Żywieckiej

27 marca 2024
Bp Roman Pindel – Życzenia Wielkanocne 2024
„Najlepsze życzenia radości z tego, że Pan żyje, że opromienił nasze życie, że odsunął wszelkie zło i że daje nam siłę do pokonania złego, że daje nam wreszcie radość z głoszenia Dobrej Nowiny i Zmartwychwstania. Niech Pan błogosławi nam w tym czasie świętowania, także w ciągu tego Wielkiego Tygodnia i przez cały rok” – mówi bp Roman Pindel w tegorocznych życzeniach wielkanocnych przekazanych za pomocą społecznościowych mediów. Biskup bielsko-żywiecki wypowiada życzenia na filmie w otoczeniu 124 nowo ustanowionych ceremoniarzy i animatorów liturgicznych dla diecezji. FOTO Michał Kuzyk „Są bardzo potrzebni, bo przychodzi Wielki Tydzień i piękne celebry, najważniejsze w ciągu całego roku. To dzięki nim będziemy mogli dobrze przeżywać liturgię, dobrze słyszeć Słowo Boże. Dzięki nim będzie do nas docierała prawda o tym, dlaczego i co Bóg uczynił dla nas przez swojego Syna Jezusa Chrystusa. Dzięki nim będziemy mogli już w czasie liturgii Wielkiego Czwartku czy Piątku przeczuwać prawdę o zmartwychwstaniu, uczyć się radości z tego, że Jezus żyje, ale także w tym dniu, w którym wieczorem usłyszymy orędzie, że Chrystus zmartwychwstał” – podkreśla hierarcha.  
26 marca 2024
Audycja biblijna: Skąd wzięło się zło w dobrym świecie?
O tym, jak czytając Księgę Rodzaju i inne teksty biblijne zyskujemy głębsze zrozumienie natury zła, jego konsekwencji dla ludzkości oraz nadziei na zbawienie, które przynosi Jezus Chrystus opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastu. Biskup tłumaczy, w jaki sposób historia ta zachęca nas także do refleksji nad naszym własnym życiem, grzechem i potrzebą pojednania z Bogiem poprzez wiarę w Jezusa Chrystusa. Jak zauważa autor programu, tekst z Księgi Rodzaju, zwłaszcza trzeci rozdział, ukazuje genezę zła w świecie oraz jego konsekwencje dla ludzkości. Rozdział ten opisuje scenę, w której wąż, reprezentujący szatana, kusi pierwszych ludzi – Adama i Ewę – do złamania zakazu Boga i spożycia owocu z drzewa poznania dobra i zła. Biblista zwraca uwagę, jak wąż wprowadza podstępnie wątpliwości i kwestionuje prawdziwość słów Bożych, sugerując, że Bóg zataja coś ważnego przed ludźmi. Ewa, ulegając pokusie, przekonuje Adama do spożycia owocu, co prowadzi do otwarcia ich oczu na poznanie dobra i zła, ale także do poczucia wstydu i oddzielenia od Boga. Według duchownego, Księga Rodzaju przybliża, jak pierwotna grzeszność wprowadziła rozłam w relacji między ludźmi a Bogiem oraz między sobą nawzajem. „Adam i Ewa, świadomi swojej nagiej postaci i związanym z tym wstydem, ukrywają się przed Bogiem w ogrodzie. W odpowiedzi na Boże pytania Adam obarcza Ewę winą, a Ewa obwinia węża. Ta sytuacja ilustruje konsekwencje grzechu pierworodnego i początek ludzkiej historii walki między dobrem a złem” – dodaje i zaznacza, że Księga Rodzaju nie pozostawia czytelnika bez nadziei. Obietnica ostatecznego zwycięstwa nad złem pojawia się już w momencie, gdy Bóg karcąc węża zapowiada wprowadzenie nieprzyjaźni pomiędzy nim a niewiastą, między jego a jej potomstwem. „Ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę” (Rdz 3:15) – pada zapowiedź. „Ta wczesna zapowiedź zbawienia jest nazywana przez teologów protoewangelią, czyli pierwszą zapowiedzią Ewangelii, która znajduje swoje spełnienie w przyjściu Jezusa Chrystusa” – tłumaczy biskup. Podkreśla, że choć grzech pierworodny wprowadził zło i oddzielił ludzi od Boga, to w Księdze Rodzaju widoczna jest już zapowiedź zbawienia. „To właśnie przez Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, który przyszedł na świat, żeby zmartwychwstać i pojednać ludzi z Bogiem, otrzymujemy nadzieję na odrodzenie i zbawienie. Jednakże całość tej historii nie kończy się w Księdze Rodzaju, ale jest kontynuowana przez całą historię zbawienia, włączając w to wydarzenia opisane w Apokalipsie, gdzie walka między dobrem a złem osiąga swój szczyt. Ostateczne zwycięstwo należy do Boga” – zapewnia.
24 marca 2024
Nowi animatorzy i ceremoniarze LSO z błogosławieństwem biskupa
„Wy też przyprowadzicie wiele osób do Jezusa, choć nawet o tym nie wiecie jeszcze dziś” – zapewnił nowo ustanowionych animatorów i ceremoniarzy służby liturgicznej sekretarz biskupa bielsko-żywieckiego ks. Piotr Góra. Eucharystię z obrzędami specjalnego błogosławieństwa sprawował bp Roman Pindel w Niedzielę Palmową, 24 marca 2024 r., w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bielsku-Białej. 124 animatorów i ceremoniarzy liturgicznych otrzymało poświęcone przez biskupa krzyże. Uroczystość rozpoczęła się od poświęcenia gałązek palmowych i procesji, która przeszła z kaplicy Miłosierdzia Bożego do głównej świątyni. Witając licznie zgromadzonych wiernych biskup podkreślił, że wierni wiele zawdzięczają ceremoniarzom. „Od nich zależy, żebyśmy w konkretnej parafii mieli odpowiedni pozom wśród ministrantów, lektorów, całej służby liturgicznej. Także poziom zrozumienia liturgii poprzez ich objaśnianie, przygotowywanie gestów, wszystkich czynności liturgicznych” – zwrócił uwagę. „Cieszę się bardzo, że jesteśmy tak licznie zgromadzeni, bo obok nas są kandydaci, ich rodzice, rodzeństwo, bliscy, może także koledzy czy też koleżanki” – podkreślił biskup. W homilii ceremoniarz diecezji bielsko-żywieckiej i sekretarz biskupa zauważył, że dziś mija dokładnie 40 dni od Środy Popielcowej, co symbolizuje koniec okresu Wielkiego Postu. „W Ewangelii Mateusza czytałem o aniołach, którzy usługiwali Jezusowi na zakończenie tych właśnie 40 dni. Te słowa mocno do mnie przemówiły. My może nie jesteśmy aniołami, ale także służymy Mu i to bardzo blisko ołtarza” – zauważył i jednocześnie zwrócił uwagę, że w modlitwie jutrzni (2. antyfona) znajdują się też słowa: „bądźcie wierni, jak aniołowie”. „Aniołowie w służbie, a my w białych szatach również w służbie. Jest coś w tej wierności, coś, co znają dobrze wszyscy ceremoniarze, kiedy odpowiedzialność spoczywa na naszych barkach, a my musimy być na swoim miejscu. To jest ten smak wierności, którego doświadczamy w codziennej służbie przy ołtarzu” – podkreślił i wskazał na kolejne słowa z modlitwy jaką biskup wypowiedział rozpoczynając poświęcenie palm: „przygotowaliśmy nasze serca”. (Drodzy bracia i siostry, przez 40 dni przygotowaliśmy nasze serca przez modlitwę, pokutę i uczynki chrześcijańskiej miłości. W dniu dzisiejszym gromadzimy się, aby z całym Kościołem rozpocząć obchód misterium paschalnego. Dzisiaj Chrystus wjechał do Jerozolimy, aby tam umrzeć i zmartwychwstać.) „Ceremoniarz, Lektor czy ministrant to człowiek o przygotowanym sercu a przygotowuje je właśnie przez uczestnictwo w świętych tajemnicach. To właśnie serce, przygotowane do służby, jest kluczowe w naszej roli. Jako ceremoniarze, ministranci i lektorzy niesiemy krzyż, podobnie jak Szymon z Cyreny. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważna jest nasza służba, jak wielkie znaczenie ma nasze oddanie, gotowość do działania. To, co dajemy, wraca do nas wielokrotnie, bo jak ten chłopak z chlebami i rybami, oddając wszystko Jezusowi, otrzymujemy o wiele więcej” – wyjaśnił i powtórzył, że w służbie przy ołtarzu młody człowiek uczy się wierności, odpowiedzialności i oddania. „Przygotowanie serca potrzebne jest w każdym stanie, bo górale mówią, że lepsze jest jedno czyste serce, niż tysiąc czystych twarzy” – stwierdził. Obok Szymona z Cyreny, który pomagał nieść krzyż Panu Jezusowi, chłopca z Ewangelii, który przyniósł pięć chlebów i dwie ryby duchowny wskazał na Andrzeja, brata Piotra. Zapewnił młodych ludzi, że oni także przyprowadzą pewnego dnia innych do spotkania z Bogiem przez swoją służbę. Na koniec przywołał obraz tasiemki, symbolizującej ludzkie życie. „Ta tasiemka zaczyna się na ziemi, ale się nigdy nie kończy. Bycie lektorem, bycie ministrantem, ceremoniarzem uświadomiło mi w moim życiu, że jest coś więcej niż to życie tutaj na ziemi, że moje życie się zaczyna na ziemi, ale się nigdy nie kończy. To zawinięte w folii, te 10 cm, to jest moje życie ziemskie, a potem po śmierci zaczyna się coś znacznie więcej” – wytłumaczył, rozciągając przed ołtarzem długą tasiemkę. „Bycie lektorem, ministrantem uświadomiło mi, że mam też myśleć o tym, co jest nieskończone. Czemu ja się tak skupiam tylko na tym, czemu się martwię, co będzie jutro lub pojutrze? A mogę się też cieszyć z tego, co będzie w wieczności, bo staram się być wierny, bo staram się przygotowywać swoje serce, bo myślę o tym” – dodał i poprosił, by pamiętać o znaczeniu swej służby. „Nasze drobne codzienne czyny, nasza postawa, nasze zaangażowanie mają wpływ nie tylko na tę ziemską rzeczywistość, ale także na wieczność. Niech nasza służba będzie świadectwem Bożej miłości i mocy, która działa w naszym życiu” – życzył. 124 animatorom i ceremoniarzom liturgicznym biskup i księża nałożyli na szyję poświęcone krzyże. Słowa podziękowań wypowiedział przedstawiciel nowo mianowanych animatorów i ceremoniarzy. „Dziękujemy szczerze księdzu Przemysławowi, księdzu Jakubowi oraz księdzu Piotrowi za ich wsparcie i budujące słowo. Dziękujemy także wszystkim kapłanom i osobom świeckim za ich trud w przygotowaniu nas do tej posługi. Szczególne słowa wdzięczności kierujemy do księży proboszczów i całej parafii za okazane nam zaufanie oraz wsparcie naszych rodzin i przyjaciół” – powiedział. „Wasza odpowiedź na wezwanie Kościoła sprawia, że stajecie się jeszcze bardziej odpowiedzialni za naszą wspólnotę. Zapamiętajcie mocno piękne przykłady biblijne, o których mówił ksiądz Piotr w homilii oraz hasło roku liturgicznego: Uczestniczę we wspólnocie Kościoła. Realizujecie je dzisiaj wspaniale” – zaznaczył na koniec ks. Przemysław Gawlas, który wraz ze swym zastępcą ks. Jakubem Kulińskim są odpowiedzialni za formację liturgicznej służby ołtarza w Kościele bielsko-żywieckim. https://diecezja.bielsko.pl/wp-content/uploads/2024/03/ceremoniarze_2024.mp3
24 marca 2024
Bp Greger w Tokarni: prawda o męce i zmartwychwstaniu Jezusa jest sercem dobrej nowiny
„Najbliższe dni Wielkiego Tygodnia mają być czasem budzenia się z religijnego letargu, wychodzenia z religijności tłumu, by coraz bardziej stawać się uczniami Jezusa” – podkreślił bp Piotr Greger, który 24 marca 2024 r. przewodniczył uroczystościom Niedzieli Palmowej w parafii Matki Bożej Śnieżnej w Tokarni koło Myślenic. Tego dnia w tej miejscowości na terenie archidiecezji krakowskiej odbywa się konkurs palm oraz procesja z zachowanym od czasów średniowiecza obrzędem toczenia na wózku drewnianej figury Chrystusa jadącego na osiołku. Biskup pomocniczy diecezji bielsko-żywieckiej przypomniał w homilii, że Wielki Tydzień to jeden z najważniejszych okresów w całym roku liturgicznym. Wskazał, że skupiamy się wtedy na refleksji i przeżyciu ostatnich dni ziemskiego życia Jezusa przed Jego śmiercią na krzyżu. „Kluczowe pytanie, które się nasuwa, brzmi: dlaczego ktoś tak wielki jak Jezus musiał umrzeć na krzyżu? Co było powodem Jego śmierci i kto ponosi za nią odpowiedzialność?” – zauważył i zaznaczył, że wiara w Boga ukrzyżowanego nie jest łatwa ani oczywista. „Łatwiej jest uwierzyć w Boga demonstrującego swoją potęgę poprzez cuda, niż w Boga umierającego jak zwykły przestępca” – dodał. „Opisy męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, obecne we wszystkich ewangeliach, stanowią najstarszą i najważniejszą część tych tekstów. To właśnie ta prawda o męce i zmartwychwstaniu Jezusa jest sercem dobrej nowiny, którą apostołowie przekazywali dalej” – stwierdził przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Jak wytłumaczył, Niedziela Palmowa, wprowadzająca nas w Wielki Tydzień, łączy w sobie tradycje jerozolimską i rzymską, zawiera oba skrajne oblicza życia – triumf i mękę. „To przypomnienie, że sytuacje mogą szybko się zmienić, a ludzka sytuacja jest często krucha i nietrwała” – zwrócił uwagę. „Jesteśmy wezwani do refleksji nad samotnością, cierpieniem i miłością, które są głównymi motywami Wielkiego Tygodnia. To czas, aby budzić się z letargu religijnego i stawać się coraz bardziej autentycznymi uczniami Jezusa Chrystusa, gotowymi do przyjęcia Jego wymagań, w tym miłości objawionej poprzez cierpienie i śmierć na krzyżu” – zakończył przewodniczący Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej oraz członek Zespołu ds. Ruchów Intronizacyjnych. Mszę św. poprzedziła procesja z palmami wokół kościoła. Palmy w Tokarni wykonywane są ręcznie, a ich wysokość sięga nieraz kilkunastu metrów. Przystraja się je misternie wykonanymi kwiatami z kolorowej bibuły i ozdabia różnobarwnymi wstążkami, dodając zielone gałązki bukszpanu. Po powrocie do domów z łodyg wiklin poświęconych palm wykonuje się małe krzyżyki, które gospodarze wbijają w każde pole zasiane oziminą. Jest to znak wiary i ufności w udany rok i obfite plony. W Tokarni zachował się także w czasie procesji z palmami obrzęd znany już od średniowiecza wiezienia na wózku drewnianej figury Chrystusa jadącego na osiołku. Obrzęd ten, prawdopodobnie niemieckiego pochodzenia, w przeszłości odbywał się we wszystkich kościołach i znany był w Polsce już w XV wieku i był kultywowany do końca XVIII wieku. Został reaktywowany przez miejscowego proboszcza ks. Jana Macha i od 1968 roku nieprzerwanie uświetnia uroczystości Niedzieli Palmowej w Tokarni. W procesji obwożona jest figura Chrystusa na osiołku – kopia rzeźby znajdującej się w Muzeum Szołayskich w Krakowie, datowanej na około 1470 r. Rzeźba posłużyła za wzór artyście i zakrystianowi Józefowi Wronie do sporządzenia podobnej dla swojej parafii. fot. Andrzej Gwiżdż
24 marca 2024
Niedziela Palmowa na Groniu
Mszą św. i konkursem palm na Groniu Jana Pawła II uczczono 24 marca 2024 r. początek obchodów Wielkiego Tygodnia. Niedziela Palmowa rozpoczęła na Groniu wiosenno-letni sezon pielgrzymkowo-turystyczny. Na górze u podnóża Leskowca – najwyższego szczytu Beskidu Małego – ks. prof. Maciej Ostrowski, wykładowca Papieskiego Uniwersytetu w Krakowie, ratownik GOPR, podróżnik, duszpasterz ludzi w drodze, przewodniczył liturgii z udziałem pielgrzymów i turystów. Nie wygłosił kazania, ale zachęcił, by wsłuchać się w teksty modlitw podczas Eucharystii. „One są niezwykle wymowne, zwłaszcza modlitwy kanonu Mszy św. oraz modlitwy eucharystycznej. W tych modlitwach dokonuje się ta sama ofiara Chrystusowa. Chrystus znowu przychodzi na ten ołtarz, by za nas oddać życie, złożyć ofiarę przebłagania za nasze grzechy, ale przede wszystkim otworzyć nam niebo. Przystępujemy zatem do tych najświętszych misteriów, aby skorzystać ze wszystkich darów, jakie Chrystus niesie nam” – wezwał. Na Groń przybyły rodziny i grupy turystów. W rękach pielgrzymi wznosili palmy zrobione z żywych kwiatów, wstążek czy kwiatów z bibuły. Autorzy palm wykorzystali: barwinek, bukszpan, borówkę, gałązki drzewek iglastych (m.in. cis, tuje), widłaki, brzozowe gałązki, zasuszone kwiaty, trawy, zboża, liście palm, gałązki dekoracyjnych krzewów np. forsycji. Niektóre ozdobione były żywymi żonkilami oraz misternymi kwiatami z bibuły. Po uroczystej Mszy odbył się konkurs na najpiękniejszą palmę. Twórców palm wykonanych własnoręcznie obdarowano krzyżami z drzewa oliwnego i nagrodami książkowymi. Osoby nagrodzone to: Michał Maciejczyk z Inwałdu, Kornelia Maciejczyk z Inwałdu, Jadwiga i Kazimierz Smazowie z Kęt, Maja, Antoni Lizak z Krzeszowa, Jakub Maciejczyk z Inwałdu, Artur Bury z Targoszowa, Wojciech Targosz z Targoszowa, Stanisław Graca z Choczni, Elżbieta Olszyńska z Wieprza, Zuzanna Gurdek z Rzyk, Liliana, Zuzanna, Paulina, Wojciech Targosz z Targoszowa, Karolina Lach z Mucharza, Izabela Nizio z Babicy, Renata Graca z Choczni, Anna Kadela z Tarnawy Dolnej. Oprawę muzyczną przygotowała Rodzina Państwa Ścigów z Andrychowa fot. Maria Jakubowska-Szczotka

23 marca 2024
Za nami 6. SOBOTA BIBLIJNA
W sobotę, 23 marca, odbyło się szóste spotkanie Szkoły Biblijnej „Soboty Biblijne z Ewangelią Marka” skoncentrowane na fragmencie Trzy zapowiedzi cierpienia, wyznanie Piotra, Przemienienie, nauczanie Jezusa (Mk 8,27-10,52). I część – ks. dr Adrian Mętel poprowadził egzegezę – koncentrując się na rozdziale 10 i jego przesłaniu dotyczącym nierozerwalności małżeństwa. Spotkanie ujawniło, jak pedagogika Boża prowadzi ludzkość przez różne etapy duchowego rozwoju, od czasów, kiedy Stary Testament dopuszczał rozwód, aż do nauk Jezusa, który przywraca pierwotny porządek stworzenia w kwestii związków małżeńskich. II część – Ks. Maciej Dąbrowski ta część spotkania była skupiona na refleksji nad cierpieniem w kontekście biblijnym. Ks. Maciej podkreślał, że choć jest ono częścią ludzkiego doświadczenia, nie wywodzi się bezpośrednio od Boga, który jest ucieleśnieniem dobra. Wskazał też jaką rewolucją było w Nowym Testamencie – dobrowolne przyjęcie cierpienia przez sprawiedliwego. III część – Ks. Adrian Mętel  poprowadził także trzecią część poświęconą modlitwie Słowem Bożym. Ta część była poświęcona osobistej medytacji nad pytaniem Jezusa: „A ty za kogo mnie uważasz?”, co stanowiło okazję do głębokiej introspekcji i duchowego wzrostu. MATERIAŁY DO POBRANIA z ADORACJI  Spotkania z cyklu „Soboty Biblijne” pomagają budować wspólnotę wiary, umożliwiając uczestnikom dążenie do lepszego rozumienia Słowa Bożego i wcielania jego zasad w codziennym życiu.    

Liturgia

Podcast

Zasady przetwarzania danych

Dotyczące danych z formularza wysyłanych ze strony.

Dane z powyższego formularza będą przetwarzane przez naszą firmę jedynie w celu odpowiedzi na kontakt w okresie niezbędnym na procedowanie przekazanej sprawy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Każda osoba posiada prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania i usunięcia oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania. W przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania każdy posiada prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Administratorem danych osobowych jest Parafia Św. Anny w Ustroniu - Nierodzimiu, siedziba: 43-450 Ustroń, Zabytkowa 23 .