Parafia Św. Anny
w Ustroniu - Nierodzimiu

Duszpasterstwo
Ogłoszenia parafialne
Intencje mszalne
Porządek Nabożeństw
Cmentarz parafialny

Aktualności z Diecezji Bielsko Żywieckiej

17 kwietnia 2024
Rzesza osób zachwyconych „Pasją Beskidzką”
„Pasja Beskidzka – Początek Kościoła” – to wielkie widowisko zobaczyło na żywo w tym roku 4 tysiące osób w amfiteatrze w Żywcu i Brennej. Specjalne podziękowania złożył wszystkim aktorom, osobom zaangażowanym na scenie i poza sceną – ks. Grzegorz Kierpiec, inicjator teatralno-ewangelizacyjnego przedsięwzięcia. „Ponad 45 tysięcy uczestniczyło w transmisji online” – dodał. Zdaniem kapłana, w tej niesamowitej podróży wiary warto pamiętać o tych, którzy poświęcili swój czas, energię i talent, aby sprawić, że to wydarzenie stało się możliwe. Inscenizacja zawierała w tym roku premierowe sceny, m.in: spektakularne Zmartwychwstanie, spotkanie z Marią Magdaleną przy grobie, zagubienie apostołów, uczniów idących do Emaus, poszczególne spotkania ze Zmartwychwstałym, Wniebowstąpienie, Zesłanie Ducha Świętego, głoszenie kerygmatu, prześladowania wyznawców Jezusa, ukamienowanie Szczepana, nawrócenie Pawła pod Damaszkiem, rolę Ananiasza, uwięzienie Piotra i Pawła i niezwykle widowiskową sceniczną interpretację fragmentu Apokalipsy z  Chrystusem, który zasiada na tronie. Tron z Chrystusem ze zdjęciem Baranka Paschalnego został ustawiony w miejscu ukrzyżowania. Pojawili się też na scenie ci, „którzy opłukali swoje szaty, w krwi Baranka je wybielili”, wszyscy ci, którzy zginęli za wiarę. Obok Jezusa, dwie najważniejsze osoby tej inscenizacji to Piotr i Paweł. Apostoła Narodów zagrał reżyser Eugeniusz Jachym, który dotąd wcielał się w Judasza. Tym razem był Szawłem i później Pawłem. Piotra odtwarzał szafarz komunii świętej Dawid Jopek. W scenie z Pietą osoba grająca Maryję wyśpiewała na żywo niezwykły lament, podobny do słynnego – „świętokrzyskiego”. Pojawiła się grupa artystyczna KAMA n – specjalizująca się w aranżacjach ogniowych i LED. „W tym roku chcieliśmy położyć większy akcent na te wydarzenia, jakie dzieją się po Zmartwychwstaniu. Myślę, że jest to trochę niedowartościowane. Najwięcej ludzi gromadzi się w kościołach i koncentruje na Męce i Misterium Paschalnym. Tymczasem wiele osób nawet nie wie o tym, co się działo później” – zaznacza ks. Kierpiec.
17 kwietnia 2024
Ks. prof. Jan Żelazny o ożywczych sporach w Kościele
Dyskusje i kryzysy w Kościele prowadziły do pogłębienia zrozumienia wiary i wyznania jej fundamentalnych prawd, co miało istotne znaczenie dla jedności i rozwoju Kościoła – wskazał podczas kolejnej katechezy, 16 kwietnia 2024 r., w hałcnowskiej bazylice ks. prof. Jan Żelazny z UPJP2 w Krakowie. W swym wykładzie tłumaczącym, w jaki sposób kryzysy w Kościele rozjaśniły wiarę, przybliżył naukę pierwszych soborów, wyjaśnił też niektóre istotne spory, jakie pojawiały się wsród wierzących. Duchowny przypomniał na początku o dwóch kluczowych kryzysach w historii Kościoła. Pierwszy miał miejsce w czasach apostolskich i dotyczył relacji między chrześcijanami pochodzącymi z judaizmu a poganami. Decyzją pierwszego soboru w Jerozolimie ustalono, że nawracający się poganie nie muszą przestrzegać prawa mojżeszowego. Jednak, jak zauważył profesor, problem ten nadal powracał. Pokazał to drugi kryzys w Antiochii, gdzie Piotr zdystansował się wobec chrześcijan pochodzących z pogaństwa. To spowodowało konflikt z Pawłem, który głosił wolność w Chrystusie i równość wobec Boga bez względu na pochodzenie czy przestrzeganie prawa. „Ostatecznie, choć Sobór Jerozolimski podjął jednomyślną decyzję, praktyka i spory trwały dalej, dotykając fundamentalnych kwestii wiary i relacji z Bogiem” – zauważył wykładowca. Nawiązał także do historycznych dokumentów chrześcijańskich, takich jak fragment hymnu z „Didache”, który podkreślał znaczenie dziękczynienia Bogu za dar stworzenia i odkupienia. Jak powtórzył duchowny, kryzysy w Kościele były nieuniknione i zazwyczaj prowadziły do bardziej dojrzałego rozumienia wiary. Przypomniał o spornych kwestiach przebaczenia grzechów oraz rozumienia tajemnicy Trójcy Świętej. Wspomniał m.in. Synod w Antiochii, kiedy pojawiła się potrzeba sprecyzowania wyznania wiary jako sposobu przekazywania fundamentalnych prawd religijnych w Kościele. Specjalista od patrologii orientalnej przywołał przykład migracji ludzi starożytnych, które przyczyniły się do rozwoju Kościoła i różnic w interpretacji nauk religijnych. Zwrócił uwagę, że ze sporu między kapłanami z Aleksandrii i Antiochii zrodziła się potrzeba określenia jednolitego wyznania wiary. Ksiądz profesor poruszył wiele istotnych kwestii dotyczących historii Kościoła i procesu formułowania doktryny. Zauważył, że synody i sobory były kluczowe dla ustalenia wyznań wiary, ale ich decyzje nie zawsze były łatwe do zaakceptowania dla wszystkich. Na konkretnym przykładzie Atanazego pokazał, jak osoby spoza tradycyjnej hierarchii kościelnej mogły odegrać ważną rolę w kształtowaniu doktryny. Przywołał m.in. pytania dotyczące decyzyjności w Kościele: czy powinny być nią biskupi czy władza świecka, czy też może konsensus i wspólna wiara? Odwołał się do obrazu z „Małego Księcia” wyjaśnił, że nie zawsze możemy całkowicie zrozumieć tajemnice Boga, ale możemy starać się określić granice i wyrazić to, co jest możliwe. Zdaniem profesora, kryzysy w Kościele, choć trudne, często prowadzą do jego umocnienia. „Odnalezienie rozwiązania, które będzie wspierać fundamenty wiary, jest kluczowe w każdym takim przypadku” – sprecyzował i podkreślił, że osoby, które przeszły przez kryzysy i problemy często mogą być pomocne dla innych w podobnych sytuacjach. https://diecezja.bielsko.pl/wp-content/uploads/2024/04/16-kwi-18.58.mp3
16 kwietnia 2024
Audycja biblijna: Znaczenie wiary Abrahama dla naszego życia
O życiu Abrahama, jego wierności Bogu i spełnieniu obietnic Bożych mówi m.in. bp Roman Pindel w swym podcaście biblijnym. Przypomina, w jaki sposób Abraham staje się symbolem wiary i posłuszeństwa wobec Boga, nawet w obliczu trudności i prób. „Jego historia pokazuje, że warto polegać na Bogu i wierzyć w Jego obietnice, ponieważ Bóg jest wierny i spełnia swoje obietnice w odpowiednim czasie” – podkreśla duchowny. Autor programu wskazuje, że Abraham, pierwotnie znany jako Abram, jest postacią kluczową w Biblii, uznawaną za ojca wiary w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie. Zwraca jednocześnie uwagę, że jego historia przekazuje głębsze prawdy o wierze, posłuszeństwie i zaufaniu Bogu. Przypomina, że początkowo Abram otrzymuje od Boga obietnice dotyczące potomstwa liczniejszego niż gwiazdy na niebie i ziarna piasku na ziemi, błogosławieństwa dla niego samego oraz obietnicę ziemi Kanaan, która miała być jego dziedzictwem. Jednak przez wiele lat nie doświadcza spełnienia tych obietnic, a nawet staje przed wieloma wyzwaniami i próbami. Abraham wyrzucający Hagar i Ismaela, 1657. Guercino.  Wikimedia.commons Jak objaśnia biskup, pierwszą próbą było zaufanie Bogu i opuszczenie swojego rodzinnego kraju, aby udać się do ziemi, którą Bóg mu obiecał. „Abraham był wierny i wyruszył w podróż w nieznane, choć wiedział, że może to być niebezpieczne, zwłaszcza w jego wieku” – zauważa biblista. Kolejną próbą było oczekiwanie na potomstwo, ponieważ Abraham i Sara przez wiele lat byli bezdzietni. Nawet w momencie, gdy wydawało się, że spełnienie się obietnic jest niemożliwe, Abraham wierzył, że Bóg dotrzyma swojego słowa. W miarę upływu czasu Bóg spełnia obietnice, a Sara, mimo swojego podeszłego wieku, rodzi syna, który zostaje nazwany Izaakiem. To spełnienie obietnicy potomstwa i błogosławieństwa dla Abrahama jest kulminacyjnym momentem jego życia – wyjaśnia bp Pindel. Nawet po narodzinach Izaaka Abraham nadal jest wystawiony na próbę. Bóg testuje jego wierność, kiedy każe mu złożyć syna jako ofiarę na górze Moria. Abraham, choć zrozpaczony, jest gotowy posłuchać Bożego polecenia. Ostatecznie jednak Bóg przerywa ten akt. Potwierdza wierność Abrahama i obiecuje mu dalsze błogosławieństwo. Historia Abrahama pokazuje, że warto polegać na Bogu i wierzyć w Jego obietnice, ponieważ Bóg jest wierny i spełnia swoje obietnice w odpowiednim czasie – konkluduje bp Roman.
16 kwietnia 2024
Ormiański mistycym na początek „Sacrum in Musica”
Ormiański zespół Naghash Ensemble wystąpił 15 kwietnia 2024 r. podczas inauguracji festiwalu „Sacrum in Musica” w kościele Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na bielskim osiedlu Karpackim. Publiczność usłyszała ormiańskie pieśni ludowe oparte na tekstach religijnych średniowiecznego poety mistycznego i kapłana – Mkrticha Naghasha. Słowo wstępne wypowiedział przed koncertem bp Roman Pindel. Zespół Naghash Ensemble zaprezentował swój bogaty repertuar zróżnicowany gatunkowo i stylistycznie. Najbardziej znanym projektem formacji są „Pieśni wygnania” skomponowane przez Johna Hodiana, będące głęboką refleksją nad relacją człowieka z Bogiem, postrzeganą z perspektywy mnicha zmuszonego do wieloletniego życia na wygnaniu. W swoim dorobku zespół ma albumy: Songs of Exile, Vol. 1 (2014), Songs of Exile, Vol. II: Credos & Convictions (2016) i Songs of Exile, Vol. III: Lamentations & Benedictions (2019). Od 2014 roku Naghash Ensemble regularnie koncertuje w wielu krajach europejskich (m.in. we Francji, Włoszech, w Belgii, Holandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, na Łotwie i Litwie). Artyści występują często w słynnych ośrodkach muzycznych oraz podczas różnorodnych festiwali jazzowych, rockowych i religijnych. fot. Marian Szpak
15 kwietnia 2024
Rusza 23. edycja festiwalu „Sacrum in Musica”
Wykonania średniowiecznych pieśni mistycznych, utworów chasydzkich i epoki Renesansu, a także wielkich form muzycznych oraz współczesnego gospel złożą się na 23. edycję Festiwalu „Sacrum in Musica”, która rozpocznie się 15 kwietnia 2024 r. w Bielsku-Białej. Jak co roku, ekumeniczny patronat nad imprezą objęli biskup diecezji bielsko-żywieckiej Kościoła rzymskokatolickiego Roman Pindel oraz biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego Adrian Korczago. Zaproszeni artyści wystąpią w bielskich świątyniach i salach koncertowych. Jak przypominają organizatorzy wydarzenia, coroczny festiwal kontynuuje tradycję Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, organizowanych niegdyś przez BCK we współpracy z Klubem Inteligencji Katolickiej. „To wyjątkowe wydarzenie muzyczne, ukazujące bogactwo inspiracji płynących ze sfery sacrum różnych religii, ma charakter ekumeniczny” – tłumaczą. Tegoroczne „Sacrum in Musica” zainauguruje koncert 15 kwietnia w bielskim kościele na os. Karpackim. Publiczność usłyszy wówczas ormiańskie pieśni ludowe oparte na tekstach religijnych średniowiecznego poety mistycznego i kapłana Mkrticha Naghasha, w wykonaniu armeńskiego zespołu The Naghash Ensemble. Zespół koncertuje w wielu słynnych ośrodkach muzycznych oraz na festiwalach – jazzowych, rockowych i muzyki sakralnej. Muzyka renesansu wypełni drugi z festiwalowych koncertów, który zaplanowano na 16 kwietnia w kościele ewangelickim w Białej. Zespół wokalny Jerycho wykona utwory muzyki renesansowej z kręgu polskiej Reformacji. Zaprezentuje m.in. twórczość Cypriana Bazylika z Sieradza. Kompozytor większość życia spędził na Litwie w służbie Radziwiłła Czarnego, tworząc do tekstów w języku polskim. Jego twórczość zachowała się przede wszystkim w kancjonałach protestanckich, głównie w zamojskim i puławskim. Podczas „Sacrum in Musica” nie zabraknie również spotkania z muzyką żydowską. 17 kwietnia w Sali Ceremonii na bielskim cmentarzu żydowskim gościć będzie pieśniarz i żydowski działacz społeczny Symcha Keller. Towarzyszyć mu będzie zespół wokalno-instrumentalny, który zabierze słuchaczy w muzyczną podróż śladami mistycznego ruchu chasydów, który narodził się w XIX w. w społeczności żydowskiej na kresach wschodnich i rozprzestrzenił w całej Galicji. W programie festiwalu znalazł się koncert działającej od kilku miesięcy Bielskiej Orkiestry Cavatina. 18 kwietnia Bielska Orkiestra Cavatina wystąpi tu pod dyrekcją Jacka Obstarczyka wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak. Zarezentuje utwory takich kompozytorów, jak: Antonio Vivaldi, Josef Suk, Pēteris Vasks, Arvo Pärt i Ola Gjeilo. Na finał festiwalu BCK zaprasza do swojej Sali koncertowej 19 kwietnia. Gabi Gąsior zaprezentuje projekt „Niebo”. To autorskie przedsięwzięcie muzyczne tej wokalistki, jakie przygotowała wspólnie ze swoim mężem, basistą Wojciechem. Składa się ono z 15 nowych utworów, których treści inspirują do patrzenia na rzeczywistość przez pryzmat życia wiecznego. Materiał muzyczny został zaaranżowany na 25-osobowy zespół wokalno-instrumentalny. fot. BCK
15 kwietnia 2024
O książce „Zwyczaje religijne” w Brennej
13 kwietnia 2024 roku w Beskidzkim Domu Zielin „Przytulia” w Brennej odbyła się promocja książki pt. „Zwyczaje religijne ks. Karola Tomali. Publikacja ta została wydana z okazji obchodów 150-lecia Dziedzictwa św. Jana Sarkandra w Cieszynie przez Stowarzyszenie Dziedzictwo św. Jana Sarkandra, które jest również znanym wydawcą modlitewników „Chwalcie Pana” na Śląsku Cieszyńskim. „Zwyczaje religijne” stanowią wyjątkowe źródło wiedzy, zwłaszcza dla mieszkańców Brennej, ponieważ publikacja zawiera bogactwo lokalnych tradycji i obrzędowości. Książka ta jest także swoistym zapisem wspomnień osób związanych z tą miejscowością, takich jak Emilia Greń, Maria Kawik, Józef Heller czy Jan Broda. W spotkaniu promocyjnym uczestniczyli zarówno autorzy publikacji, jak i zaproszeni goście. Wśród nich znaleźli się Ewa Cudzich, etnograf i wykładowca Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie oraz prezes Muzeum i Stowarzyszenia im. Jana Wałacha w Istebnej, a także księża ks. dr Piotr Góra, sekretarz bp. Romana Pindla, a także ksiądz dr Marek Studenski, wikariusz generalny diecezji bielsko-żywieckiej. Podczas spotkania promocyjnego goście mieli możliwość zakupu książki, a dochód z sprzedaży został przeznaczony na wsparcie szkół katolickich prowadzonych przez Stowarzyszenie Dziedzictwo św. Jana Sarkandra. Była to okazja nie tylko do promocji kulturalnego dziedzictwa regionu, ale także do wsparcia lokalnych inicjatyw edukacyjnych. fot. Monika Jaworska/Niedziela na Podbeskidziu

Liturgia

Podcast

Zasady przetwarzania danych

Dotyczące danych z formularza wysyłanych ze strony.

Dane z powyższego formularza będą przetwarzane przez naszą firmę jedynie w celu odpowiedzi na kontakt w okresie niezbędnym na procedowanie przekazanej sprawy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Każda osoba posiada prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania i usunięcia oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania. W przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania każdy posiada prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Administratorem danych osobowych jest Parafia Św. Anny w Ustroniu - Nierodzimiu, siedziba: 43-450 Ustroń, Zabytkowa 23 .